Verkiezingsuitslag ten spijt.
Wat een verschrikkelijke vent is Balkenende. Dat hij nu meteen durft aan te komen met een voorstel voor een kabinet met LPF en VVD is toch werkelijk ongelooflijk.
Als dat gebeurt zal ik niet mijn haar millimeteren, maar zal ik wel hevig gaan protesteren.
Wie doet er mee?
Reacties
110 reacties op “Bakellende”
Ja, goed plan. IK WIL JOB COHEN!!! …godverrr.
Fijn dat je niet gaat millimeteren, denk ook niet dat ze zo achterljik zijn dat ze weer met de LPF in zee zullen gaan. Neemt niet weg dat Balkende koning flapdrol is. …wat een eikel.
…als men mij nu wil excuseren ga ik me even bedrinken.
Ik ben tegen een gekozen premier, maar wel erg voor om te kunnen stemmen wie het in ieder geval *niet* moet worden.
Balkenende is nooit anders van plan geweest dan desnoods met steun van de LPF verder te regeren. En gezien de uitbundige complimenten aan minister De Boer zie ik ‘m die nog wel het kabinet inhalen als VVD-minister. Hij was immers zelfs nog VVD’er tien hij het kabinet in kwam. VVD blij, LPF blij, Balkie heeft z’n baantje nog en de afrekening door reactionair Nederland kan alsnog beginnen….
Ik! Denk nl dat Balkenende wel zo achterlijk is om zo ver te gaan….
Paars. Ik wil paars.
Laat dat verwende jongetje maar ’s tijdje opositieleider spelen.
Mij heb je…het lijkt er verdacht veel op dat Balkenende alleen maar met de VVD verder wil en dan heeft hij de LPF nodig, dan wordt het tijd voor een volksopstand
Welnee, een coalitie CDA-VVD-LPF is uitgesloten. De LPF opnieuw erbij betrekken, is “ongeloofwaardig”, aldus Jan Peter Potter. Geloof maar dat ie nu spijt heeft van die uitspraak.
De kogels komen van…
Zalm vond vorig jaar ook eerst dat de VVD in de kamer moest gaan zitten, net zoals hij vanavond die indruk wekte. Om uiteindelijk toch met de LPF en het CDA in zee te gaan omdat het land nu eenmaal geregeerd moet worden. Zou me niks verbazen als het nu weer zo gaat, nadat duidelijk is geworden dat het enige PvdA-CDA-kabinet dat haalbaar is te rechts is in PvdA-ogen.
Het is vermoedelijk sowieso Zalms laatste kans. Hij is de meest anti-paarse vvd-er, maar heeft daarmee de oude aanhang niet terug kunnen winnen, terwijl dat die andere paarspartner wel gelukt is.
Ik verwacht een kabinet met CDA, VVD en ?(mogelijk LPF) dat uiteindelijk opgevolgd zal worden door Paars 3 of Lila 1 (er vanuit gaand dat veel strategische stemmers een volgende keer stemmen op de partij die ze echt steunen).
We hebben mooie foto’s. En Merel, dit is geen uitslag. Kijk morgen op hornstra.com. Met permissie, ik baal als een stekker.
… Omdat we geen oorlog willen in Irak en omdat we ons daarvoor in willen zetten…
Wouter Bos, 22-01-2003
Alstublieft.
Ik zat gister met spanning bij de lokale PvdA partij te kijken. Helaas niet de grootste, al leek het even 43-43 te gaan worden.
Als VVD en LPF mee gaan doen met het kabinet, dan doe ik mee met de actie. Millimeteren hoef ik niet meer te doen.
Tja het is balen, maar ik ben bang dat mensen de volgende keer weer zijn vergeten wat een verschrikkelijke huigelaar balkenende is.
Positief scenario:
CDA regeert verder met VVD en LPF om opnieuw een record te breken, ditmaal valt het kabinet reeds na 69 dagen.
Is mei nog een mogelijkheid voor de volgende verkiezingen?
PVDA haalt 80 zetels.
Het komt goed.
Balkenende doet inderdaad net of er geen verkiezingen zijn geweest. Hebben we allemaal zo ons best gedaan, debatten gevolgd, kranten gelezen, radio geluisterd en bewust gekozen… Zegt-ie tegen bijna de helft van de kiezers: “Kan wel zijn, maar ik doe TOCH mijn eigen zin”! Ik ben ook boos.
Nou ja, een derde van de kiezers dan. (Maar ik ben toch boos.)
Ik ga mij erg ergeren, en dit keer misschien wel langer dan 87 dagen. Wat een drop*** is die balk
Ik vermoedde het al een tijdje dat het waarschijnlijk weer cda, vvd, lpf zou worden, maar desondanks was ik gisteravond na het slotdebat erg boos. Voor een protestactie ben ik zeker in.
ik. ik zat te schuimbekken van woede toen ik het zag. debiel…
@Jesca: Helemaal me eens… gtvrdgtvrrrrr
>:o(
Ik doe ook mee met een actie! Zonder gemilimeterd haar (da’s gelijk al een mooie statement én een soort uniform: allemaal boze mensen zónder gemilimeterd haar ;o)
Heb er een echte kater van! Doe dus mee aan de actie. Onvoorstelbaar hoe Bakellende zich gedraagt (als slechte ‘verliezer’). Hij doet net of de PvdA melaats is en de verschillen tussen PvdA en CDA zeer groot en onoverbrugbaar. Dat is natuurlijk lariekoek. Links-rechts verschillen zijn in Nederland niet erg groot. Wat een ‘verstandige’ minister-president die de kiezers ‘serieus’ neemt.
Als het oude kabinet herrijst, net nu ik eindelijk kleur bekend heb om dat te voorkomen, ga ik met je de virtuele barricaden op. Voor de echte ben ik te laf.
Ik krijg ook steeds meer een hekel aan Balkenende — nee, ik moet zeggen: een steeds grotere hekel, want die hekel had ik al.
Hij is het volkomen tegendeel van een minister-president, want hij jaagt half Nederland tegen zich in het harnas. Ik doe graag mee aan een actie. Ik heb me geweldig zitten opvreten gisteren Hoe kunnen al die mensen toch op die idioot stemmen? Xnapper niks meer van. Emigreren dan maar?
B. lijkt erg veel op een kind dat zijn zin niet krijgt.
ik doe zeker mee net zolang tot hij volwassen is geworden. Ik ben het met kiek eens, hoe balkellende reageerde tijdens het lijsttrekkersdebat, toen het er even op leek of zijn spreekbeurt werd overgeslagen!! Ongelooflijk een stampvoetend joch van acht werd hij plotseling. Het zweet brak me uit van de plaatsvervangende schaamte…
B. =
Balkenende?
Bos?
Beernd?
Wie herinnert zich nog 1989? PvdA verloor (!) 12 (twaalf!) zetels, maar was op het nippertje nog de grootste partij. Kok werd met groot gejuich als een god binnengehaald. WIJ HEBBEN GEWONNEN!! Bea stelde Kok aan als informateur. Het CDA werd meteen buiten gesloten. Paars was een feit. En wat een ellende heeft acht jaar paars, acht jaar PvdA in de regering, aangericht. Hebt u dat allemaal vergeten? U ziet in Wouter Bos een soort messias die even het hele partijbeeld, beleid en de inhoud van de PvdA zal veranderen? U hebt zich echt niet laten beinvloeden door het exorbitante pro PvdA media offensief? Ach, ik zal niks meer zeggen over de onaangename manier waarop u over politici (Balkenende) schrijft. Voor mij betekenen dat soort uitlatingen een gebrek aan fatsoen en respect. Maar…gelukkig, zoals de grote filosoof H. Huisman al zei:
“Er kan er maar één de winnaar zijn!”
Beste Jacobine,
Het ging mij er in mijn stukje helemaal niet om of Bos een messias is of niet. Ik ga er van uit dat de PvdA behoorlijk hard zal moeten werken om het vertrouwen zoals het nu is uitgesproken door de kiezers in stand te houden.
Het ging mij er om dat Balkenende zo heeft lopen draaien en zeggen dat regeren met LPF ongeloofwaardig zou zijn, en dat hij nu als eerste vrolijk loopt te flirten met ze. Met precies dezelfde partijen die ervoor zorgden dat we nu alweer verkiezingen hadden!
En nee, over 1989 heb ik even niet genoeg informatie beschikbaar. Volgens mij was CDA toen nog de grootste. Maar ik zal het zo even opzoeken.
Google levert op:
Verkiezingen 1989
Bij deze vervroegde verkiezingen handhaafde het CDA haar positie als grootste partij. Net als in 1986 werden 54 zetels gehaald. De PvdA verloor drie zetels en kwam op 49. Winst was er voor D66 (van negen naar twaalf zetels) en voor het GPV (van één naar twee zetels).
Het resultaat van de nieuwe combinatie GroenLinks bleef met zes zetels achter bij de verwachtingen. Flink verlies was er voor regeringspartij VVD (van 27 naar 22). Janmaat (CD) keerde als eenling terug in de Kamer.
Winnaar D66 bleef buiten het kabinet, omdat het CDA alleen met de PvdA wilde regeren. In november werd door die partijen het derde kabinet-Lubbers gevormd.
—
maar jij bedoelt neem ik aan 1994.
Allemaal tactiek om een goede onderhandelingspositie te krijgen. Of zijn jullie alweer vergeten dat Zalm vorig jaar mei in geen geval met de LPF wilde regeren?
Excusez, 1994
Maar dan nog:
Hoewel de PvdA 12 zetels had verloren, had CDA toen 20 zetels verloren. PvdA koos toen voor de twee partijen die het meest gegroeid waren (nl. VVD met 9 extra zetels en D66 met 12 zetels). Dat vind ik niet vergelijkbaar met deze situatie.
Maar goed, misschien was het de euforie van het moment bij Balkenende en de teleurstelling dat zijn droomkabinet niet doorging – en praat hij vanavond wat voorzichtiger.
Acht jaar Balkenende, acht jaar! Acht. En je kunt het hem niet verwijten. Het zijn de onverantwoordelijken die op die godsonmogelijke SP hebben gestemd, de softe sukkels die zo nodig GL moesten en de klungels die nog brood zagen in D66. Bij rechts hadden ze wél door dat we hier inmiddels een twee-partijenstelsel hebben. Waarom liet links zich weer tot stokpaarden verlokken? Er gaat zwaar ass gekickt worden, te beginnen in mijn onmiddellijke omgeving. Klojo’s! Hobbyisten!
Het is een kloteland.
Een partij die godsdienst en politiek niet kan scheiden als grootste partij van Nederland.
En, om even tegen de schenen te schoppen, een linkse partij met een snelle rechtsbuiten (dat ik Mat Herben nog eens zou quoten, mooie vondst) als tweede partij van Nederland.
Allemaal klote.
Als CDA en PvdA gaan regeren, dan is dat het kabinet Zigzag I.
Maar ik geloof dat ik één van de weinigen ben die niet links stemt hier. Ik zal me maar koest houden, maar in één ding ben ik het met Harry Potter eens: het kontje van Bos ten spijt, dit land zit niet te wachten op linkse oplossingen.
Kom maar kom maar kom maar.
Hard werkend,
Als links onderling al niet kan samengaan op basis van naar eigen zeggen onoverbrugbare verschillen, hoe moet Balkenende dan ooit met links gaan samenwerken? (ja, ik zeg ook maar wat…)
Ik vond de entree van Balkenende in de zaal met partijgenoten veel amusanter dan die van Bos, daar ergerde ik me nou weer aan.
Dat de grootste partij ook buiten de boot kan vallen bleek trouwens in 1982, PvdA de grootste, kabinet werd CDA-VVD (zie bv http://www.parlement.com)
Allemaal verkiezingspraat: CDA en PvdA zullen een coalitie vormen. Elke ander combinatie is belachelijk. Geen Zigzag I maar eerder Zigzag VIII, zo vaak hebben ze al samen geregeerd, dus die zullen er wel samen uitkomen.
Strategisch op de twee grote partijen stemmen is strategisch dom, want dan houden we er twee over en zie je opeens in 2014 de keuze beperkt tot Bush I en Bush II.
hee merel, ik heb ook al besloten tot demonstreren als Balkenende er alles aan gaat doen een rechtse coalitie te vormen. Via alle weblogs moet het lukken een eventuele demonstratie van de grond te krijgen.
Verder wel spannend die coalitie. Ook om meningen hier te lezen. Ik bedacht me gisteren dat het toch een beetje vreemd is dat in ALLE grote steden PvdA de grootste is. Dat zegt wel iets vind ik, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen, want de stemmen van buiten de stad tellen net zo goed mee… Snap ik wel, maar toch… Wie de Minister van Grote Steden Beleid – als die er nog komt, was die er eigenlijk de afegelopen maanden? – en Minister van Landbouw gaan leveren is duidelijk.
En ik heb me echt verbaasd over de verbale kwaliteiten van Balkenende. (Ik kon alleen enkele videootjes op rtl4 site zien, wegens firewall en geen tv hier in Londen.) Het is een polygoon journaal stem. En volgens het programma moeten we ook terug naar ongeveer de jaren 50.
Nederland is geen boerderij meer. Nederland bestaat niet louter uit conservatieve aardappels. Aardappels brengen geen rust.
Pff, ik kan wel meningen en gedachten blijven typen.
Waarom viel de regering? Door het gekonkel en gefoes van een stelletje machtslwellustige vastgoedjongens, advocaten en vliegtuigspotters die met onderbuikemotiepolitiek een zwabberpartij oprichtten. Die zwabberpartij is gisteren er vrij hard afgegaan. Dan is het toch ook niet meer zó ongeloofwaardig om met dezelfde 2 grote en 1 piepklein partijtje verder te gaan? Weinig LPF-ministers dit keer, schat ik zo.
@Jacobine:
Wat hebben we het *ontzettend* slecht gehad onder Paars he! Oioioi!
Ik kan die rotkop van Balkenende niet meer zien, Harry Potter is verdwenen welkom Sauron. Protesteren, mijn spandoeken liggen al klaar, wat denkt die man? CDA/PvdA gaat het worden. Zoals er gisteravond ook al werd vermeld ze worden uitgehuwelijkt, en nee dan sta je niet altijd te juichen. En een coalitie met de LPF erbij, laat me niet lachen daar veegt ondertussen half Nederland zijn reet mee af!
Jacobine, in 1994 werd er een PvdA-D66-VVD kabinet gevormd op initiatief van D66. Sinds 1918 hadden de confessionelen continu aan alle regeringen deelgenomen. Dit automatisme moest – uit democratisch oogpunt – doorbroken worden.
CDA verloor 20 zetels, D66 won er 12! Uitsluiting van het CDA deed dus recht aan het geluid van de kiezers. Als het iemand aan fatsoen en respect ontbreekt is dat nu: Balkenende. Hij respecteert de wens van de kiezer niet en doet mee aan het ‘melaats’ verklaren van de PvdA.
En nogmaals: vertel welke ellende Paars heeft gebracht en wat jouw CDA daar zoveel beter aan had kunnen doen. Ik denk dat jij je hebt laten meeslepen in het idee dat Nederland aan de rand van de afgrond staat sinds Paars (en daar volledig de PvdA de schuld van geeft. Er zaten nog twee partijen in deze regering!)
Achterbaks als-ie zich nu opstelt lijkt Balkenende wel de calvinistische versie van Van Agt. Het is zonneklaar dat de kiezers centrumlinks willen. Actie!
Ik weet niet of de kiezers centrumlinks willen… In elk geval willen ze geen LPF meer in de kabinet!
En Balkenende moet de ongeloofwaardigheidsprijs 2003 krijgen.
(Zie ook het commentaar van bieslog: http://bieslog.vpro.nl/10341075)
Balkenende: om razend van te worden.
Heeft iedereen de nieuwe al gelezen? Een ijzersterke, Pim! ๐
Ik moet altijd vreselijk lachon om Jacobine. Tot zover deze volstrekt overbodige en nutteloze mededeling.
Balkenende: om razend van te worden.
Heeft iedereen de nieuwe al gelezen? Een ijzersterke, Pim! ๐
Ik moet altijd vreselijk lachon om Jacobine. Tot zover deze volstrekt overbodige en nutteloze mededeling.
Ik moet altijd vreselijk lachon om Jacobine. Tot zover deze volstrekt overbodige en nutteloze mededeling.
Als Balkenende weer over rechts gaat stel ik voor dat we Balkenende millimeteren…
De zogenaamde onafhankelijke media, o.a. vertegenwoordigd door:
hoofdredacteur Volkskrant Pieter Broertjes (PvdA), hoofdredacteur AD Oscar Garschagen (PvdA), hoofdredacteur VN Xandra Schutte (PvdA), Elsbeth Etty (PvdA), Jan Blokker (PvdA), Ronald Plasterk (PvdA), Jan Tromp (PvdA), Paul Witteman (PvdA), Felix Rottenberg (PvdA), hoofdredacteur Opzij Cisca Dresselhuys (GL), Henk Hofland (D’66), Marcel van Dam (PvdA), Jack Spijkerman (GL), Jan Mulder (SP) en Frits Barend (PvdA).
Freek de Jonge (PvdA) mocht zelfs een verkiezingsconference geven. Ze hadden daar natuurlijk ook nog Youp (PvdA/GL of D’66) of Theo Maassen (SP) voor kunnen vragen…
Oh, en IK heb me laten meeslepen??
“vertel welke ellende Paars heeft gebracht”
Is dat een retorische vraag?
“Retorische vraag”? Helemaal niet. Dus, vertel ons maar eens, Jacobine, vanuit je Wassenaerse villa, welke ellende heeft Paars gebracht?
Vanuit mijn Wassenaersche villa richting uw naar wiet, ten onrechte verkregen uitkeringen en ongewassen kleren ruikende kraakpand zal ik noemen:
verval publieke sector, oplopend tekort aan personeel onderwijs en zorg, wachtlijsten voor operaties, geen hervormingen in vastgeroeste stelsels van sociale zekerheid, laks bestuur, gebrek aan daadkracht, doorgeschoten gedoogcultuur, toenemende criminaliteit, onderwijs internationaal gezien erg slecht, falende aanpak bureaucratie, Srebrenica-debacle en beschamend langzame afhandeling, bestuurders houden elkaar hand boven het hoofd, groeiend wantrouwen jegens overheid (Enschede, Volendam), vooral nadruk op het individu en welvaart en niet op plichten van burgers en de samenhang binnen de samenleving….
Misschien wel de belangrijkste fout van paars was natuurlijk dat de politici groeiende gevoelens van onvrede onder een flink deel van het volk niet serieus genoeg hebben genomen. Afstand burger-politiek werd te groot.
Nog meer?
Allemaal de schuld van Paars? Poeh.
Hoewel ik het niet met Jacobine eens ben, vind ik haar wel cool hier tussen al die linkse rakkers.
๐
laat dat maar aan Jacobine over. Daar is ze GOED in! ๐
zet ‘m op tiger, grrrrrrrr, pak ze!
Probeer die argumenten eens te weerleggen dan, Merel.
Ik vind jacobine een beetje raarrrrr…wie is Jacobine eigenlijk? Ik ben zo nieuwsgierig.
Maar zijn jullie nou niet een beetje Balkenende aan het demoniseren? Man is zielig want lijdt aan autistische stoornis.
Ik heb er niet zo heel veel zin in om dat allemaal te gaan weerleggen.
Maar in het kort: ik denk dat sommige van de punten die Jacobine aanhaalt wellicht door de ‘schuld’ van het kabinet tot stand zijn gekomen.
Aan de andere kant denk ik dat we te maken hebben met een zware overdrijving over puinhopen. We hebben ook te maken met een periode van zwakke buitenlandse economie, met zaken als 11 september, met groeiende angst. Oplossingen voor dit soort zaken zijn deels wel af te schuiven op een regering maar deels ook de verantwoordelijkheid van de burger.
En het is vind ik nogal schijnheilig om 4 jaar paars bewind op die manier af te doen. De eerste 4 jaar was iedereen nog wel zo enthousiast!
Overigens was ik niet degene die Paars prijsde (prees), dus als een beledigd iemand graag het woord over wil nemen, do so.
Gaat de ‘wickie’ kant op kwa reacties.
———-
Donderdag 23 januari 2003 08:07 uur
Balkenende met spoed opgenomen
Demissionair premier Balkenende zal vanochtend met spoed worden opgenomen in het Haagse Bronovoziekenhuis, waar hij zal worden geopereerd aan een acute aanval van doofheid,
die hem gisteravond overviel.
Bij het afsluitende slotdebat bleek gisteravond dat er iets haperde aan het gehoor van de CDA-leider. De kiezer had gesproken, alle lijsttrekkers hadden de stem luid en duidelijk gehoord, behalve Jan Peter Balkenende.
Vannacht vond een eerste kijkoperatie plaats, waarbij een verstopping van beide gehoorgangen werd geconstateerd. Bij het betreden van Café Dudok, waar het CDA de slotavond van de campagne vierde, werd de premier bedekt onder een dikke laag confetti.
Daarbij zijn samengebalde snippers in zijn oren geraakt.
De propjes zullen hedenochtend uit beide oren worden verwijderd. De behandelende chirurgen verklaarden dat het om een kleine ingreep ging, die kan worden uitgevoerd zonder dat de premier onder narcose behoeft te worden gebracht.
Met dank aan Zoyla, als zij hem niet ook geleend heeft ๐
Kweenie, die Jacobine… Beetje egotripperij allemaal. En zo onzinnig ook. Je moet maar gewoon heel lief zijn voor je omgeving, Bientje, meer kan een mens niet doen. Dag hoor.
Wat heeft het in godsnaam met egotripperij te maken?
Lillie: het origineel is van Wim de Bie, zie http://bieslog.vpro.nl/ vandaag.
Merel: je onderdrijft, men was zeveneneenhalf jaar enthousiast over Paars. De omkering begon zo’n beetje na 11 september 2001, toen de gevoelens van onveiligheid en de angst voor economische crisis begonnen te spelen. Ik las pas nog een onderzoek waaruit bleek dat ook nu nog veel mensen de maatregelen van Paars steunden. Kan het helaas niet terugvinden (iemand?).
Overigens was het ook opmerkelijk dat het laatste kabinet er geen moeite mee had te pronken met resultaten van maatregelen die door Paars waren ingezet, bijvoorbeeld op het gebied van wachtlijsten en asielzoekersbeleid.
dat vraag ik me ook af. Iets zeggen is kennelijk egotripperij.
hm, nu ik dit zo bekijk, mezelf, het lijkt wel waar!
nou, hup Balkenende, laat zien dat je uit Kapelle komt !!!
———-
Donderdag 23 januari 2003 08:07 uur
Balkenende met spoed opgenomen
Demissionair premier Balkenende zal vanochtend met spoed worden opgenomen in het Haagse Bronovoziekenhuis, waar hij zal worden geopereerd aan een acute aanval van doofheid,
die hem gisteravond overviel.
Bij het afsluitende slotdebat bleek gisteravond dat er iets haperde aan het gehoor van de CDA-leider. De kiezer had gesproken, alle lijsttrekkers hadden de stem luid en duidelijk gehoord, behalve Jan Peter Balkenende.
Vannacht vond een eerste kijkoperatie plaats, waarbij een verstopping van beide gehoorgangen werd geconstateerd. Bij het betreden van Café Dudok, waar het CDA de slotavond van de campagne vierde, werd de premier bedekt onder een dikke laag confetti.
Daarbij zijn samengebalde snippers in zijn oren geraakt.
De propjes zullen hedenochtend uit beide oren worden verwijderd. De behandelende chirurgen verklaarden dat het om een kleine ingreep ging, die kan worden uitgevoerd zonder dat de premier onder narcose behoeft te worden gebracht.
Met dank aan Zoyla, als zij hem niet ook geleend heeft ๐
pardon, er ging hier iets mis, was niet mijn bedoeling hem 2x te posten.
Marza, bedankt!
dat vraag ik me ook af. Iets zeggen is kennelijk egotripperij.
hm, nu ik dit zo bekijk, mezelf, het lijkt wel waar!
nou, hup Balkenende, laat zien dat je uit Kapelle komt !!!
ook hier iemand die hoopt dat de operatie geslaagd is. anders wordt het inderdaad tijd om ’s de barrikades op te klimmen…
wat zei bos ook al weer? voor de verkiezingen zijn we verdeeld en na de verkiezingen gaan we wel kijken waar we het over eens kunnen worden. van wie heeftie dat. van bush senior in 1988 toendie de verkiezingen won van ??(mondale??). en de vrouw van bush senior heet ook barbara. read my lips: bos gaat naar bagdad
“men was zeveneneenhalf jaar enthousiast”! O ja? Wie is ‘men’? Nee, zo enthousiast was lang niet iedereen. Wie nog kranten heeft uit eind 1998 heeft (hahaha geintje mijnerzijds, die heeft niemand meer) kan teruglezen dat het kabinet toen al barstjes begon te vertonen en dat er alom irritatie en ongenoegen was over het gebrek aan algemene discussies enerzijds en de te grote focus op details en op de verdeling van potjes geld, terwijl een grotere lijn zou ontbreken. Die kritiek kwam toen niet alleen vanuit de oppositie van het toen nog even verzwakte CDA maar ook vanuit PvdA en VVD zelf. Niet dat het ene zier uithaalde want uitiendelijk bleek die kritiek wel terecht. Want ja, het ging economisch wel aardig maar dat was niet eens de verdienste van het kabinet, dat was gewoon mazzel hebben dat de wereldeconomie lekker draait en zo. Gevolg: in september lachen met Zalm. Desondanks kreeg diezelfde Zalm het nota bene nog voorelkaar om na 7 bijna bijbelse ‘vette jaren’ in het laatste aan te komen met een tekort. Een prestatie op zich. Hulde.
Die Jacobine geeft toch wel een aardig lijstje van punten waar Paars wel te kort schoot. Geen enkele reden om haar daarom af te katten. Tuurlijk heeft de burger ook ‘een eigen verantwoordelijkheid’, maar ik dacht we nu effe aan het oordelen waren over wat 2 kabinetten op die punten hebben bereikt. Of ik kan het mishebben? Of jullie kunnen verder gaan met het hekelen van een premier die nog niet eens de kans heeft gekregen zich te bewijzen dankzij een stel nitwitten die voor hun eigen ego in een kabinet zaten. Want dat schijnen mensen die teleurgesteld zijn dat hun partij (lees: hun ideale schoonzoon) niet de grootste is geworden.
De kwaliteit van het onderwijs is een erg goed punt, Jacobine. Bleek onlangs nog dat Nederland op dat gebied binnen Europa zo goed als in de degradatiezone staat. Auw. Het is nog maar de vraag of we niet moeten blijven zitten. Tjonge. Da’s echt niet alleen een kwestie van centjes, maar ook van falend beleid, met name de wirwar aan regels en de stroom aan plannen en voorstel. Ik noem een Studiehuis. He wat? zegt u over 15 jaar. Wat wil de CDA: minder regels voor scholen.
Behalve het onderwijs zijn er wel meer dingen waarbij Nederland internationaal nogal uit de pas loopt. Ga ik hier lekker niet allemaal opsommen en zo, maar ik wil ook nog dat absurde sociale zekerheidsstelsel noemen. Bijna een miljoen WAO’ers, leg het maar eens uit in het buitenland! Lukt je namelijk niet want het is en blijft ongekend. Geen land dat zo’n raar stelsel heeft. Beter regelen, kan allemaal simpeler, minder gevoelig voor misbruik en dus uiteindelijk rechtvaardiger voor ons allemaal. Nondeju, daarover wordt al meer dan 10 jaar gepraat en er is nog niks gebeurd. Omdat discussies niet zuiver worden gevoerd. Altijd maar weer schermen met mensen met kanker. Ja, die moeten niet in een arbeidsongeschiktheidsregeling want die is daar niet voor, daar moet je een betere oplossing voor vinden. En altijd weer de vakbonden die staan te steigeren. Uiteindelijk is het in het belang van hun eigen leden dat ook het WAO-stelsel rechtvaardiger en transparanter wordt.
Wachtlijsten zegt u? Zijn er nog steeds toch, ze zijn wat minder geworden maar ze zijn er. En dat is ook maar een symptoompje van uiteindelijk een groter probleem: een verroest zorgstelsel. Moet ook op de schop, hoe pijnlijk ook, anders is het niet meer op te brengen. En wie wil het onder de vergrijzing en personeelstekorten krakende zorgstelsel het liefst bij het oude laten: de Pvda. Of beter gezegd: de Pvda-stemmers, want Woutertje Kaboutertje liet 2 dagen voor de verkiezingen ineens doorschemeren er misschien wel over te praten te willen praten. Da’s nou de P van Populisme, mevrouw.? Maar ik denk slash hoop dat het CDA dat er wel uit geonderhandeld krijgt tijdens de formatie nu uit een advies van hoge economen is gebleken dat het nieuwe zorgstelsel veel goedkoper kan worden ingevoerd als gedacht en ook efficienter is. Het CDA lijkt dus gelijk te hebben.en het kan zelfs voor minder geld. Komt wel goed, zou je zeggen. Wordt een hele lastige klus, stelselhervormingen met meer concurrentie, zoals het hoort eigenlijk. Hopelijk krijgen ze er te tijd voor van de Leninistische vleugel van de PvdA. (die worden altijd wat gevaarlijk als ze goeie verkiezingen hebben gehad he, denken ze aan hun orgastische ideaal van een links-links kabinet, of zo)
Het kabinet Balkenende1 pronkte met het asielzoekersbeleid van Paars volgens Marza. Goh? Da’s vast niet serieus bedoeld. O, bedoelt ze de Vreemdelingenwet van Joppie Cohen? Da’s maar ook een deel van het beleid, strengere voorwaarden bij binnenkomst, ja, dan neemt de legale geregistreerde instroom af. Maar uiteindelijk bleef het beleid over Paars zo onduidelijk en complex dat mensen jarenlang in procedures zaten, dat is niet de bedoeling van een asielprocedure, dat het zes jaar moet duren. Maar dat werd gedoogd, wet of niet. ‘Humaan’ is dat ook niet echt hoor. Veel woorden wil ik er verder niet aan vuilmaken maar het resultaat van Paars op het terrein van immigratie en integratie is behalve de nieuwe wet weinig. Van Boxtel mocht veel geld uitgeven aan leuke projecten geloof ik, maar verders weet ik d’r niks meer van wat er nou bereikt is en zo.
Pfff, wat word ik moe van het tikken zeg. Maar nog even die bewering dat ‘de omkering’ begon na ’11 september 2001′. Geloof ik namelijk niks van. Ja, ’t speelde mee, dat WTC. Maar als verklaring is het veels te simpel vind ik. Ooit een krantje opengeslagen tussen mei 2000 en 11 september 2001 of in die tijd een actualiteitenrubriek gezien? Het ging voortdurend over de ‘maatschappelijke onvrede’ hoor, echt waar, ’t was allemaal al langer aan de gang. Zeg maar vanaf de 2e helft van de jaren 90. Schat ik zo in. Pin me niet vast op een jaartal, dat zou ook onzinnig zijn. Waarom? Vanwege de zaken die Jacobine noemde, onder andere. De opkomst van al die lokale leefbaarheidspartijen, dat was al bezig ruim voor 11 september. Leefbaar Nederland trok al maanden de aandacht voordat Fortuyn zijn scheur openzetten eind augustus, met precies deszelfde thema’s trouwens. Leefbaar Utrecht zei sommige dingen over ‘buitenlanders’ die nu gemeengoed zijn in 1997 al. Nieuw is het dus allemaal niet.
O ja, de Vuurwerkramp in Enschede, schiet me te binnen. Toen kwam me daar een hausse aan wantrouwen tegen de overheid los zeg. Niet mooi meer. En een aandacht dat het kreeg in de media! Poe he, de ene na de andere reportage over ‘de gewone man’ over het verlies van vertrouwen in De Politiek. Maar ja dat is iedereen weer vergeten. Dat Paars dus in 2000 allang aan het wankelen was en dat ’11 september’ in Nederland alleen een bescheiden rol heeft gespeeld.
Dat het kabinet viel vanwege Srebrenica is trouwens slechts een spreekwoordelijk voetnoot in de geschiedenis, hoe schrijnend ook. Paars viel omdat het land maar een beetje werd bestuurd. En een beetje is niet goed genoeg.
En nu moet het CDA alle driepartijen opties verder vergeten want dan wordt ’t niks. Gewoon na keiharde onderhandelingen een puik regeerakkoord sluiten met de PvdA, want gezien de verkiezingsuitslag zou het terecht zijn. Kieziers kregen de keuze CDA-VVD en de VVD faalde, dus exit. Ideaal is het niet want de PvdA is momenteel zo labiel als maar kan, en daarom is het nog een geluk dat het CDA de formatietouwtjes in handen heeft omdat het de grootste partij is gebleven. De PvdA past bescheidenheid en het CDA moet zo weinig mogelijk concessies doen tav haar programma. Worden interessante weken. Ben benieuwd naar het regeerakkoord. Daarna hopelijk eindelijk… aan de slag.
Knappe jongen die hier nog iets tegen inbrengt.
Als JPB inderdaad een kabinet formeert met VVD en LPF wil ik mijn stem terug!
Op de barricaden! Pannenprotesten!
Het kan toch niet zo zijn dat we het gevallen kabinet terugkrijgen terwijl de verhoudingen in de kamer inmiddels heel anders zijn dan in mei???
Hoelang is de verkiezingsuitslag nou helemaal bekend? 24 uur en nog niet eens officieel! Politiek is geen televisie waar alles ‘hier’ en ‘nu’ gebeurt a la Big Brother, al probeert men het ons wel zo te verkopen.
Rien: allereerst gekat op Jacobine komt niet van mij en dat zal er ook niet komen, zo discussieer ik niet, hooguit met mensen waar ik het mee eens ben ๐
De scheiding bij 11 september leggen was misschien wat bout, maar volgens mij trad de periode daarna wel de hevige verscherping op.
In 1998 boekten in ieder geval zowel de PvdA als de VVD voldoende winst (allebei plus 8 zetels) om het verlies van D66 (min 10) te compenseren en door te regeren (het CDA verloor er 5). In mijn herinnering was het in 2001 juist de overheersende consensus die aanvankelijk tot kritiek leidde. Politiek was saai, al die partijen vonden maar hetzelfde, weinig vonken waar te nemen, ook het CDA kreeg het verwijt niet echt veel oppositie te bieden. Interessant om nog eens na te lezen is in dit verband het artikel Is er nog politiek? [1] in de Groene Amsterdammer van mei 2001: “Nederland is de laatste jaren geregeerd als ware het de Raad van Bestuur van een grote onderneming. Een onderneming waarvan de burgers nog slechts (tevreden) aandeelhouder zijn” waarbij mij natuurlijk vooral het woordje ’tevreden’ opvalt. Zie ook het stuk De Haagse Staat [2] in het NRC van juli 2001, waarin het gaat over de vraag of Kok wel of niet beschikbaar zal zijn voor een derde termijn als lijsttrekker: “Met Kok als lijsttrekker lijkt de PvdA verzekerd van 45 en misschien wel 50 zetels. De VVD zou geen kans krijgen door te stoten tot de grootste partij van het land. Een derde kabinetsformatie onder leiding van Kok wordt dan een eitje: gewoon doorregeren met de VVD, of de VVD inruilen voor het CDA, met of zonder D66, zo nodig met GroenLinks de PvdA zal wikken en beschikken.”
Daarmee wil ik niet zeggen dat Paars heilig was en geen fouten gemaakt heeft en natuurlijk was er al eerder kritiek, dat noemen we oppositie. Ook ik vind de achterstand van ons onderwijs op andere landen trouwens schandalig. Maar de invoering van het homohuwelijk, de euthanasiewet, verruiming van de kinderopvang, de zo breed gesteunde asielwet (hoewel die mij persoonlijk eerder te streng is) zijn enkele tegenvoorbeelden. Los daarvan maakte ook de VVD die nu wel regeringswaardig zou zijn deel uit van dat Paarse kabinet, met Zalm, Remkes en Hoogervorst in eigen persoon. Waarom hoor ik niemand ooit roepen dat zij daarmee hun recht op kabinetsdeelname verspeeld hebben?
Laat ik verzoenend besluiten: ook ik hoop dat PvdA en CDA er uitkomen na keiharde onderhandeling over een goed regeerakkoord.
[1] http://www.groene.nl/2001/0119/pv_politiek.html
[2] http://www.nrc.nl/denhaag/haagsestaat/994678242294.html
@Rien en Jacobine; Het onderwijsbeleid onder Paars was belabberd, mee eens. De invoering van het idiote studiehuis zal nog flink wat schade aanrichten voordat we dat kunnen repareren. Echter, de maatregelen die door het laatste kabinet zijn genomen op het gebied van hoger onderwijs zijn niets minder dan desastreus te noemen. Indien dit wordt doorgezet zullen we minstens twintig jaar nodig hebben om hier van te herstellen.
Wat ik werkelijk niet kon en kan bergrijpen is dat het CDA toen het de macht rook een op papier toch vrij behoorlijk onderwijsprogramma compleet heeft laten varen. De VVD staatssecretaris kwam ons in Utrecht vervolgens doodleuk vertellen dat ze lange termijn-denken zo ‘staatsman-achtig’ vond (?!) en dat een economische achteruitgang nu eenmaal (onderwijs)bezuinigingen dicteerde, terwijl zowel economisch als logisch hiervoor geen enkele noodzaak bestaat. Sterker nog, als deze bewindslieden over enige visie zouden beschikken dan zou men kunnen inzien dat indien men nu niet investeert, er over een aantal jaren geen universiteit meer bestaat, om nog maar te zwijgen over de economische voordelen die een sterker hoger onderwijs met zich mee had kunnen brengen.
Ik zou nog even door kunnen gaan over een aanwezig kamerlid van het CDA die verkondigde dat we moesten begrijpen dat toch ook het fileprobleem moet worden opgelost… maar tegenover zoveel domheid rest mij slechts verbazing.
Het is terecht om Paars te bekritiseren op haar onderwijsbeleid, maar dit is echter geen enkele ondersteuning voor een argument dat voor het CDA pleit (of de VVD).
Het feit dat men tegelijkertijd studies als wiskunde wil afschaffen omdat die te weinig studenten trekken (hervormen, vernieuwen, ‘verbreden’ of hoe ze dat ook mogen noemen) en daarnaast het bedrijfsleven als geldschieter wil binnenhalen is voor mij een teken dat het hier niet meer gaat om alleen incompetentie, dit is meer, dit is kwade wil.
Tot welke partij wij ons nu moeten richten als het om het hoger onderwijs gaat is mij een raadsel, maar Paars aanvallen op dit punt ter verdediging van het CDA of de VVD is wat zo mooi heet; ‘zelf-referentieel incoherent’.
Bedankt voor de links hoor, Marza. Ik verwijt u verder niks. Ik merkte alleen dat er ten onrechte werd gekat. Het woordje ’tevreden’ lijkt me in dat artikel te slaan op de jaren dat het economisch buitengewoon goed ging. Het verwijst naar een periode van voor 2001, in ieder geval ergens in de jaren 90. Want dat was in 2001 allang niet meer zo.
En tevredenheid was ook niet echt de overheersende tijdsgeest in de zomer van 2001 na o.a. rapporten over de Vuurwerkramp en Srebrenica, de Bouwfraude-beerput, en zo. Als er toen al een politieke consensus was, dan was dat schijn op basis van toenmalige peilingen. Leefbaar Nederland begon pas net in de zomer 2001 en wekte al een hoop verwachtingen ook zonder lijsttrekker. Ik geloof gewoon niet zo in een omslag binnen een paar weken, voortekenen waren er allang, pas achteraf wordt dat zichtbaar.
Om wat noten te bieden (helaas geen links) bij mijn bewering dat eind 1998 de barsten in paars al zichtbaar werden. In december ’98 schreef de NRC dat ‘de verliefdheid tussen Pvda en VVD al voorbij was’.
En de kritiek kwam toen niet enkel van de tamelijke verzwakte oppositie. Zo was Hans Dijkstal van de VVD in november 1998 een van de politici die kritiek uitte op de manier waarop het volk wordt vertegenwoordigd in Den Haag: “Door de vlucht in details wordt het kabinet in feite onvoldoende tegenspel geboden, wat in een parlementaire democratie al gauw tot kwalijke onevenwichtigheden kan leiden”. Dat maakte een tijdje een debat over de toenmalige parlementaire politiek los en daarna verdween het weer van de publieke agenda…
U hoopt waarschijnlijk dat PvdA zich keihard opstelt? Ik het tegendeel. Want de PvdA past bescheidenheid: als ze te star vasthouden aan punten die te ver afliggen van CDA betekenen dat gewoon dat tweepartijen-kabinet er niet komt en we weer een tamelijk onstabiele regering moeten vrezen. Dat kan een taktiek zijn van de PvdA: het kabinet dat de kiezer wil onmogelijk maken en hopen dat een nieuwe 3-paritjen kabinet met CDA snelt valt waarna de PvdA zetels kan ophalen bij CDA-stemmers en zelf de grootste wordt. Naar analogie van Gerrit Zalms stekker-uit-het-kabinet zou Wouter Bos dan de stekker weigeren er in te steken, ondanks dat de kiezer het wil. Ik ben benieuwd…
Mijn kritiek ten aanzien van Balkenende spitst zich toe op de partij die hij aanvoert. Ik ben hopeloos allergisch voor alles wat naar godsdienst riekt. God bestaat niet, de liefde wel. Maar goed. Die gristelijke eikels willen de nog vrij nieuwe euthanasiewet aanvechten die D66, vooral in de persoon van Rogier van Boxtel, voor elkaar gekregen heeft. Een zo fundamenteel belangrijke wet, want de dood wacht ons allemaal. Ahem. Hoe zit het met de scheiding tussen kerk en staat, die we het islamitisch volksdeel zo graag voorhouden? Weg met het CDA, de ChistenUnie en de SGP, godverdomme.
Vraagje: die uitspraak van Dijkstal, die gaat toch juist over gebrek aan tegenwicht vanuit het parlement en niet over het kabinet? Dan heb je het over het gebrek aan dialectiek, waar toen inderdaad al kritiek op was.
En ja, ik hoop in zoverre op een harde opstelling van de PvdA, dat ze niet koste wat het kost zullen willen regeren, maar alleen als er inderdaad een regeerakkoord tot stand kan komen dat ze verdedigbaar vinden. Ik heb elders al geschreven dat ik juist vrees dat het CDA dat zal tegenwerken om vervolgens de PvdA te kunnen verwijten dat er geen andere keuze is dan met de VVD en de LPF in zee te gaan. Ik geloof dat jij en ik samen een goede illustratie zijn van het nog te overbruggen wantrouwen tussen PvdA en CDA ๐
Ed geeft er tussen het beledigen door blijk van niet te hebben opgelet op school
Want: de scheiding van kerk en staat betekent NIET een scheiding tussen levensopvatting en politiek, dat zou onmogelijk zijn want bijna elke politieke stroming is er op basis van idealen en die komen altijd ergens vandaan. De scheiding van kerk en staat betekent slechts dat de geestelijkheid niet tegelijkertijd in het landsbestuur moet zitten, omdat ze zo zouden kunnen bepalen wat mensen wel of niet moeten geloven. Balkenende bekleed dan geen functie binnen een gereformeerde kerk of de gereformeerde synode. En de scheiding van kerk en staat betekent anderzijds ook dat de overheid zich niet te veel moet bemoeien met wat mensen geloven. Zolang het geen grote verstoring van de openbare orde en veiligheid zou opleveren. Dat heet: godsdienstvrijheid. Bevalt dat je als atheist niet, dan kan je nog maar verhuizen naar een paar totalitaire dicaturen waar de staat bepaalt wat je moet geloven, zoals China. Kan je daar lekker op het CDA gaan schelden. CDA is tegen de euthanasiewet omdat het een slechte wet is. Dat D66 met een slechte wet loopt te pronken zegt wel iets.
Marza: als het CDA de PvdA dat verwijt doordat de PvdA in haar nieuwe arrogantie denkt bepaalde punten binnen te halen tijdens de formatie dan is dat verwijt volkomen terecht, vanwege wat ik hier boven ergens schetste. Trouwens: het CDA heeft de verkiezingen gewonnen want ze zijn de grootste gebleven, de PvdA staat nog altijd onder het zetelaantal van voor 15 mei, je zou het bijna vergeten. Inderdaad, dat wantrouwen is terecht want bij de PvdA is de discussie over de nieuwe koers nog niet eens goed gevoerd, het enige watze tot nu toe hebben gedaan is een nieuwe partijleider kiezen, met de inhoud moesten ze eigenlijk nog bezig gaan (nee dat doe je niet in een week of 3 waarin dat nieuwe manifestje van ze tot stand kwam). Je weet dus niet wat je er aan hebt als regeringspartner. Nou weet je dat van LPF, D66 en GroenLinks ook niet, dus dat is het probleem… En dat de PvdA-stemmers en de partijleden veel linkser zijn dat het huidige ‘programma’, de huidige partijleiding en lijsttrekker…
Merel, je hebt een leuke en grappige weblog. Maar voor mensen die niet zo links zijn als jij is deze pagina rond verkiezingstijd altijd een bron van irritaties.
@RGJ – gelukkig zijn er niet zo vaak verkiezingen ๐
Words, words, words…
Wie léést al die shit?
Lijn heeft een mooie actie gestart. Zie haar log. Ik sta volledig achter haar! Ik heb dus al gemaild!
Laten we hopen dat Balkenbrij zich op tijd realiseert dat niet hij maar de kiezer de baas is.
Erg leuke en interessante discussie wordt er hier gevoerd. Ik zou nog wel wat willen nuanceren. De kritiek die tijdens het tweede kabinet paars werd gegeven op dat kabinet was volgens mij niet zozeer op het beleid van paars. Wel was er kritiek op de manier waarop dit beleid tot stand kwam. Deze kritiek was volgens mij grotendeels terecht en volgens mij ook de reden dat men zich na 8 jaar paars van de desbetreffende partijen afkeerde. Er werd voor de kiezer niet meer “geknokt” voor zijn/haar stem.
Tweede punt wat ik wil inbrengen in deze discussie is het gekonkel en mierenneuk over het financieel economische beleid. De linkse partijen zouden geen goed fin. econ. beleid voeren gelet op deze tijd van economische stagnatie. Deze kritiek valt op een aantal punten te ontzenuwen.
De overheid is geen bedrijf. Dit betekent dat de uitgangspunten voor het “managen” van deze organisaties al op een heel ander uitgangspunt is gebaseerd. Een bedrijf wil immers continuïteit. Dit moet ten eerste bereikt worden door voldoende inkomsten ten op zichtte van uitgaven. Als deze twee te lange tijd uit balans zijn (in het voordeel van uitgaven) gaat het bedrijf failliet en is er dus geen continuïteit.
Een overheid of de staat kan niet failliet. Juridisch en technisch niet; oftewel, uitgangspunt is heel anders. Dit feit maakt ook dat een overheid zich veel meer kan en m.i. moet focussen op de lange termijn. Dit betekent dus op vooral op onderwijs. Dit gaat geld kosten en wellicht neemt het begrotingstekort dan toe.
So what? Als het onderwijs nog verder wordt uitgehold kost het “later ” veel meer geld om het op een acceptabel niveau terug te brengen. Net als het aflossen van de wellicht opgelopen staatsschuld. Met dit verschil dat er om ons onderwijs peil te verbeteren er meer nodig is dan een zak met geld. En om de staatsschuld verder af te lossen een zak met geld voldoende.
Verder is de kritiek van de VVD op het fin. Econ. Beleid van PvdA volslagen nonsens. De PvdA zou in 2007 geen begrotingsoverschot overhouden. Waar hebben we het over, 2007! Het CPB heeft afgelopen jaar elk kwartaal zijn groeiraming voor de economie moeten bijstellen. En dat terwijl het CPB maar een keer per kwartaal een raming uitbrengt. De economische groei is de belangrijkste factor voor de inkomsten van de overheid. Iemand bekritiseren op wat hij schat in 2007 aan inkomsten binnen te krijgen is dus onzin.
Verder: als reactie op de kritiek van Jacobine en anderen op het beleid van Paars: waar waren de VVD en het CDA toen met hun kritiek of ander beleid als reactie op dit desastreuze beleid? Ze waren nergens en waren dus net zo fout als Paars toen, ze maakten gewon deel uit van Paars ook het CDA. Dus om nou de paarse partijen af te rekenen op hun beleid van toen en het CDA te prijzen is gewoon bullshit.
Het CDA zat in de oppositie en was daar hard aan het knokken om de misstanden van paars aan de kaak te stellen. Helaas werden ze nou niet echt serieus genomen door de media, waardoor het u wellicht niet opgevallen is.
Trouwens opmerkelijk dat een man die mij jarenlang meende te moeten confronteren met zgn. spitsvondige woordgrapjes, niet eens een simpele discussie kan volgen en dit typeert met het lumineus gevonden hoogwaardige woord: ‘shit’
Dat het CDA tijdens Paars keihard oppositie zat te voeren is gewoon niet waar. Het was toen een partij die niet in staat was op wat voor een manier dan ook een vuist te maken tegen paars. Dit kwam voornamelijk daar de opeenvolgende machtsstrijden binnen deze partij. Om het CDA van toen met de LPF van enkele maanden geleden te vergelijken gaat wat ver maar heel ver er vanaf zat het er niet.
Moet ik u herinneren aan:
Elco Brinkman
Enneüs Heerma
Jaap de Hoop Scheeffer en al het gekonkel wat rond dit illusture trio binnen het CDA normaal was? Ik hoef alleen maar te verwijzen naar de Zembla uitzending rond Marnix van Raaij. Dus om nu te zeggen dat het CDA in die periode in staat was slagvaardig oppositie te voeren tegen het “verderfelijke” beleid van Paars nou nee.
Verder hoop ik niet dat uw commentaar over het woord shit naar mijn eerdere reactie vewijst. Want dan verwart u mij met iemand anders, dit is de eerste keer dat ik mij in een discussie meng waarin u ook actief bent. (en niet u doet het niet onverdienstelijk, alleen bent u wat kort van geheugen)
Voor Janek:
Ik ben even Jacobine:
Nee, ik verwijs niet naar u, ik verwijs naar Pim (Vermaat, die jarenlang voor NRC ‘woordgrapjes’ produceerde).
Voor Ik ben even Jacobine:
‘zgn. spitsvondige woordgrapjes’ zelfs!
Wat is dit allemaal voor een links geneuzel op deze site. Het CDA is keigoed en Balkenende is nog beter!
Wat is dit allemaal voor een links geneuzel op deze site. Het CDA is keigoed en Balkenende is nog beter!
Wat is dit allemaal voor een links geneuzel op deze site. Het CDA is keigoed en Balkenende is nog beter!
Voor Henk-Jan:
Liever Links geneuzel dan Rechts beleid!
@Patrick: Geef mij maar rechts beleid. Dan komt er tenminste nog iets terecht van dit land. Acht jaar Paars heeft Nederland geen goed gedaan
@Patrick: Geef mij maar rechts beleid. Dan komt er tenminste nog iets terecht van dit land. Acht jaar Paars heeft Nederland geen goed gedaan
@Patrick: Geef mij maar rechts beleid. Dan komt er tenminste nog iets terecht van dit land. Acht jaar Paars heeft Nederland geen goed gedaan
@Patrick: Geef mij maar rechts beleid. Dan komt er tenminste nog iets terecht van dit land. Acht jaar Paars heeft Nederland geen goed gedaan
@Patrick: Geef mij maar rechts beleid. Dan komt er tenminste nog iets terecht van dit land. Acht jaar Paars heeft Nederland geen goed gedaan
@Henk-Jan wat een rechts geneuzel zeg ๐
Optiefen met al dat langharig, werkschuw Links-tuig !!! Allemaal parasieten.
Nou nou, Lieneke. Henk-Jan die begrijpt mijn plagerijtje nog wel. Waarom moet je nou weer direct gaan schelden? Werkschuw links-tuig slaat nergens op hoor.
Hahaha, ‘Lieneke-Jet’ is in de jaren zestig stil blijven staan, getuige haar antieke bewoordingen. Goed dat er nog AOW is, hè meid?
Volgens mij is Lieneke-Jet een begaafd satiricus ๐
Het moet zijn: links werkschuw tuig.
niet werkschuw links-tuig.
Dat is politiek incorrect.
Is 104 reacties een record?
Dan gooien we er gewoon nog een 105e tegenaan:
Balkenende is een gruwel!
Dat schijnen meer mensen te vinden:
http://www.boosopbalkenende.nl
Een VVD-er woont niet per definitie in een Wassenaarse villa en een linkse kiezer behoort niet per definitie tot werkschuw tuig.
Willen we met elkaar in debat dan moeten we zulke stereo-typen toch echt overboord gooien. Jammer dat de discussie hier redelijk hard is. Zo komen we echt niet verder in politiek Nederland. Laten we maar weer gaan ‘polderen’ en respect hebben voor elkanders mening.
Eigenlijk valt Lienekejet slechts 1 ding te verwijten. Links tuig is namelijk een overduidelijke contaminatie. Viva de VVD en we steken een dikke sigaar op! Tot over een jaar, gaan we weer stemmen.
tja… Jullie zien hoe het nu gaat: afschuwelijk!
Ik ben (helaas) pas dertien en vandaag hadden we het bij geschiedenis over keizer nero die in een melige bui half rome in brand stak.
Op de een of andere rede eindigde dat treurige verhaal in het feit dat Bakellende daar ook toe in staat is.
Als dat zo was zouden we zeggen:
“Balkenende is nog geen steek verandert!”
hoi ik ben merel en wie ben jij~??
ik ben pas 9 jaar is dat erg
ik ben verliefd op mike bijster