Lentegroet

Oh – how I luuuuv tradities!
Heden, 21 maart, doe ik als immer mijn lentegroet.

2002 
2003 
2004 
2005 

In 2005 heb ik het een beetje vergeten te melden, zoals u ziet als u op het linkje hebt geklikt, misschien zitten we daarom nu in de kou.
Kan iemand de lente even aanzetten?
Dan ga ik even gillen. Gil! Gil! Groet! Groet! Oeg oeg. Roep roep.

Reacties

75 reacties op “Lentegroet”

  1. Kiers avatar

    w00t! Ik ben gek op tradities.

  2. Kiers avatar
    Kiers

    Tradities zijn vertrouwelijk en hebben dus een laag risico. B?ta is een maatstaf voor risico; hoe meer risico we nemen, hoe hoger de verwachte opbrengst die we mogen verlangen. Omdat tradities een laag risico hebben is hun b?ta dan ook laag. De b?ta van de lentetraditie van 2006 is echter uitzonderlijk hoog hetgeen de regel bevestigd.

  3. Petra avatar

    Lang leve de tradities, maar moet je er echt zo bij gillen?

  4. marty avatar
    marty

    ehhmmm.. Die van 2005 deed mij een beetje schrikken om twee redenen.

    Reden 1: Merel zit de boel te belazeren door te zeggen dat ze het in 2005 vergeten is te melden, maar in werkelijkheid is ze het hoogstwaarschijnlijk in het geheel vergeten…
    Reden 2: Holey sh##! Ik word oud! Die post kan ik me nog herrineren als de dag van gisteren…

  5. Merel avatar
    Merel

    Maar maar ik vergeet het nooit! Al vanaf mijn tiende.

  6. Marcel avatar
    Marcel

    Ja, zo kan ik ook webloggen. Als ik op link 2003 klik, kom ik ook op de link naar 2002.
    E?n link maakt nog geen lente, dacht je zeker?

  7. Max J. Molovich avatar

    Als u graag als Merel de Roversdochter door het leven wilt gaan, moet u dat gewoon eerlijk zeggen.

  8. hexx avatar

    zo, dus het is nu officeel lente, begrijp ik. da’s mooi. laat die gul schuimende pullen bier maar doorkomen, merel! en doe er ook maar een groot bittergarnituur bij, want medunkt dat we wat te vieren hebben.

  9. Maja avatar
    Maja

    Bij lente en dansen moet ik denken aan de ‘dance to spring’ van Jules Feiffer (te zien op zijn website). Lijkt dat er een beetje op?

  10. Kittekat avatar
    Kittekat

    Tulpenbolletje, iemand?

  11. Elmer avatar
    Elmer

    Ik lees voor uit Ronja. Bijna uit. Ik hoopte het vandaag uit te lezen, maar helaas. Wordt volgende week.

  12. Durk avatar

    A little birdie told us that …spring is
    in the air!

    Tot de tijd dat we het zelf merken kunnen we ook leuk gaan fr?belen: http://www.mrsmcgowan.com/spring/springpage.htm

  13. RoZa avatar
    RoZa

    Zie je wel dat je wel naar Idols wil?

  14. nove avatar
    nove

    Wat is dat voor zelfkastijding, huh ?
    U wilt dat wij allen nu stande pede overvallen met verwijten over het uitblijven van een lente ( die is echter overal , die wordt niet, die komt zoals het gaat, het is het absolute natuur, die seizoenen ) omdat u zich geweldig schuldig voelt doordat u de ooit zelfverzonnen traditie ontrouw bent gebleven ? HUH ?

  15. pascha avatar

    Het is oorverdovend lente ja

  16. iamzero avatar

    de lente doet haar (’t is vast een wijf, die lente) naam dit jaar eer aan door geen haast te maken.

  17. nove avatar
    nove

    Daar denk ik toch anders over, de lente heeft net als overige seizoenen uiteraard geen sexe. De winter is zeker een harde mannelijke tyran ? De herfst een maagd in ondertrouw ? De zomer een hermafrodiet met tieten boven en een pik van onderen ? En bisexuele seizoenen, hebben die soms geen rechten ?
    Dat is dus een kromme notie, het is uw projectie en uw associatie. De seizoenen zijn er gelukkig niet zo mee bezig, is er overigens wel zoiets als een ‘bezielde’ natuur of vormt die ‘wilde natuur’ een collectieve onderlaag, een humuslaag van het menselijk geweten of een ingedikte fantasie, ons voortlevend in schoonheid, als waarheid en giga bruggenbouwer naar een vrede met god, een universele kracht van schepping en harmonie op aarde. Dat is filosofie, mijn beste.

  18. Marcel avatar
    Marcel

    @Nove: nou, als dat je beste filosofie is…

  19. ivo victoria avatar

    het is altijd ergens lente

  20. nove avatar
    nove

    Welnee, dit zijn schoten voor de boeg en heus niet zo revolutionair of een uitdaging in intellectuele betekenis. Om te beginnen met de abonimabele amateuristische onderbouwing. Lachwekkend, a -wetenschappelijk, onverantwoord, nu ja, ik ga het zeggen, gewoon te dom. Tenminste voor hoogopgeleide en voorlijke types. Wie de schoen past..

    Pulp, bah, werkelijk waar, ach ja, een afgebroken kurk moet toch ook ergens naar toe ?

    En u, Marcel, wat is uw liederlijk levensmotto, uw dierlijk magnetisme, wat voor haakjes heeft u in het vlees .. Wat is uw anker ?

  21. Bas C. avatar
    Bas C.

    Zegt Bush tegen Jan-Peter: “Spring is in the air!”. Zegt J-P: “Why should I?”.

    Volgens mij was deze grap mij ooit ter ore gekomen toen Reagan nog rondliep in het Witte Huis en hier Lubbers nog in het Torentje zat. En ik die grap maar niet begrijpen met mijn Engels niveau van de derde klas (of heette het toen al groep vijf… mmm, weet ik even niet meer).

  22. Moljevic avatar

    In de ogen van de tandartsassistent is het altijd Lent.

  23. Marcel avatar
    Marcel

    Wel nove, als ik je vraag zou begrijpen zou ik hem beantwoorden. Maar om even on topic te blijven: de lente aanzetten kan ik niet maar ik heb wel net de winter uitgezet. Kwestie van de sneeuwklokjes stilzetten.

  24. Bram avatar
    Bram

    Omdat het hier (www.hoogstraten.be) nog geen lente is, moet je nog even wachten op mijn lentegroet. Maar hij komt …

  25. nove avatar
    nove

    Sneeuwklokjes, die zet ik nooit stil.. nix hoor..haha..zeker.. kijk, ik plant ze of ik ruk ze eruit. Ik heb geen groene vingers en ken beide situaties niet.

    Klinkt dat eigenlijk begrijpelijk genoeg ?

    Ik heb ook weinig behoefte aan zulke voorjaarsbodes, de natuur, zo waar ik om me heen op uitkijk houdt mij wel bij de les.
    De eerste schuchtere knopjes en jong sappig blad heb ik al gezien. De vogels kwinkeleren vroeger, de maan is zilver, grijs en blauw is de kokernoot. Maar dat is van tijdelijke aard. Zo blijkt alles vergangelijk en is de refgeneratieve energie onmisbaar als , als, ja, nou , toe maar, juist, onmisbaar als de lente.

  26. nove avatar
    nove

    Beste Marcel, ik wil u verder geenszins onderschatten of hardop grieven maar wat is onduidelijk aan de vraag welke ankers u de labiliteit verschaffen of mogelijk zelfs u een heel gamma aan ‘ zekerheden des levens’ garanderen.
    Waarop berust uw zielerust, uw innerlijk sanctum.
    Is dat die partner, de kinderen, uw bedrijf, uw carrrieredrift, uw despotisme, uw lichaam, wat kan u vandaag de dag nog in vredesnaam inspiratie bieden. Bent u atheist of juist gelovig en waarom bent u niet uitgeblust en gedeprimeerd maar een baken van hoop en optimisme en een trouwe vriend die geen aversies kent, geen huilend herkent omdat dat het nooit is uitgelegd en u als de bier bent die nooit vreet wat ie niet kent. U, die noot agressie opwekt, sneeuwklokjes uitzet, huisje boompje beestje, is dat uw sanctum ?

    Wat behelst u.
    Simpele vraag leek me, djiezus.

  27. Ger avatar
    Ger

    *zucht*

    Maar hier in frl is het wel lente!

    Merel, kun je het aantal in te sturen regels per afzender niet beperken tot een stuk of 5?

  28. MttN avatar

    Laat ik dan geheel tegen mijn aard in een optimistische opmerking maken:
    Op 20 maart was de maand maart 2006 de koudste maartmaand (idioot woord, eigenlijk) ooit met een daggemiddelde van 1,6 graden (bron: RTL Nieuws, so don’t blame me). Normaliter is dat een graad of zes. Ik zeg: dan heeft maart nog een dag of tien om deze dubieuze prestatie met een daggemiddelde van een graad of 15 te nivelleren!!! Go, lente!

  29. Maaike avatar
    Maaike

    Ik houu van tradities! ^^
    Het is lente =D yeahh * spring is coming *
    Met een vriendin van me vieren wij het altijd zo uitgebreid =)

  30. Maaike avatar
    Maaike

    Nou vergeet ik helemaal m’n ‘Het-Is-Lente-Dus-Doe-Zo-Gek-Als-Een-Wezel-Kreet’ =O
    Oeg oeg gil krijs whoehaa lente yeah spring! =D

  31. Tijdrover avatar

    Ik sluit mij aan bij Christian Mol: HOERA! (2)

  32. Kiers avatar

    :: denkt aan een heftige lente en dito zomer ::

    De vier dimensies van menselijke ervaring

    Er zijn vier fundamentele en universele dimensies van menselijke ervaring. Deze vier ervaringsdimensies helpen ons de vier corresponderende doelen te begrijpen waarop we ons moeten richten als we uit zijn op het bevorderen van het geluk van de mensen om ons heen, maar ook van ons eigen geluk. Er zijn dus vier fundamenten voor het scheppen en behouden van voortreffelijkheid in alles wat we doen. De dimensies van menselijke ervaring en hun bijbehorende doelen zijn de volgende:

    1) de intellectuele dimensie >> waarheid
    2) de esthetische dimensie >> schoonheid
    3) de morele dimensie >> goedheid
    4) de spirituele dimensie >> eenheid

    1) de intellectuele dimensie >> waarheid

    Ieder menselijk wezen heeft een geest. We zijn allemaal in zekere mate intelligente wezens. We hebben waarheid nodig zoals we lucht, voedsel en water nodig hebben. Zonder idee?n kunnen we niet floreren en zonder waarheid kwijnen we weg.

    We hebben allen een intellectuele dimensie bij onze ervaring van de wereld en die dimensie richt zich op het doel ? de waarheid. In elke relatie, in elke situatie moet ons waarheid worden meegedeeld als we een kans willen hebben op ons best te zijn, ons op ons best te voelen binnen die context. Evenzo moeten ook wijzelf anderen de waarheid vertellen.

    Waarheid is het fundament voor vertrouwen en zonder vertrouwen kan geen enkele menselijke relatie gedijen. Zonder gedijende relaties kan geen enkel menselijk wezen groeien en een diepe persoonlijke vervulling ervaren.

    2) de esthetische dimensie >> schoonheid

    De tweede grote dimensie van menselijke ervaring is de esthetische dimensie. We hebben schoonheid in ons leven nodig zoals we de waarheid nodig hebben. Zonder een regelmatige ervaring van schoonheid kunnen mensen zich niet op hun best voelen en niet op hun best zijn in enige activiteit of in enige relatie.

    Een van de grootste vergissingen van de poulaire cultuur in de laatste honderd jaar is ons aan te sporen tot het vernauwen van ons concept van schoonheid. Een berglandschap kan fraai zijn. Evenals bloemen. En een strand. En sommige gezichten. Muziek kan prachtig zijn. Dans ook. In een zinderende voetbalwedstrijd kan door een virtuoze actie schoonheid tot uitdrukking worden gebracht. Evenals door een wiskundige stelling of een filosofische redenering. Een daad van liefde kan schoon zijn. En hetzelfde geldt voor een grap. De esthetica omvat alle vormen van verrukking. Schoonheid strekt zich uit over zeer verschillende dingen en handelingen. Maar ??n aspect is constant. Schoonheid inspireert altijd.

    In een mooie omgeving zijn we veel opener en creatiever. Lelijkheid bedrukt de geest. Schoonheid verheft hart en hoofd. Zij veredelt de emoties en het gedrag.

    Maar schoonheid brengt dit alles alleen teweeg als het wordt opgemerkt, ondergaan en gewaardeerd. Is schoonheid een louter individuele kwestie? Tot op zekere hoogte. Een schoonheidservaring impliceert een objectieve realiteit met de juiste kwaliteiten, maar het impliceert ook een subjectieve ontvankelijkheid. De juiste sensibiliteit kan schoonheid zien waar anderen haar missen. En in laatste instantie is schoonheid geen relativistisch fenomeen. Het is verbazingwekkend hoe universeel de voorwaarden voor de perceptie van schoonheid zijn.

    3) de morele dimensie >> goedheid

    De dimensie van de menselijke ervaring die we gewoonlijk de morele dimensie noemen betreft dat domein van perceptie en oordeel dat te maken heeft met het goede, rechtvaardige en edele. Het is het gebied van vriendelijkheid, eerlijkheid, sensitiviteit, recht en van jezelf geven.

    Wat we doorgaans goedheid noemen heeft alles te maken met innerlijke vrede en uiterlijke harmonie. We hebben morele verplichtingen tegenover onszelf ? om onszelf te ontwikkelen en onze belangen te behartigen. Daarenboven hebben we morele verplichtingen tegenover anderen ? familie, vrienden en mensen die in het dagelijks leven ons pad kruisen.

    Het ultieme tot bloei komen en de grootste vervulling lijken we slechts te kunnen bereiken in samenhang met het ervaren van morele goedheid. Mensen die afwijken van het pad van de vriendelijkheid en anderen met een gebrek aan respect tegemoet treden, komen er vroeg of laat achter dat misdaad niet loont. Er is vaak gezegd dat deugd zijn eigen beloning is. Evenzo is het dat verdorvenheid haar eigen straf meebrengt.

    4) de spirituele dimensie >> eenheid

    De vierde universele dimensie van de menselijke ervaring is de spirituele dimensie. Haar doel is verbondenheid, eenheid en verwantschap. Innerlijke eenheid en verwantschap van mijzelf met anderen.

    Iedereen heeft de behoefte zich speciaal te voelen, zich te onderscheiden en uniek te zijn. Deze behoefte filtert onze ervaring van de wereld. Als we ervoor kunnen zorgen dat anderen zich uniek voelen, verhogen we onze en hun kans geluk te ervaren.

    Ook heeft iedereen de behoefte zich verenigd te voelen met iets omvangrijkers dan zichzelf. Of dit iets ge?xalteerds is als het mystieke besef van de vereniging met God, of een natuurlijk besef van eenheid met de hele wereld, of het bescheidener besef deel uit te maken van een gezin of een werkkring, we hebben allemaal de behoefte met iets omvangrijkers verbonden te zijn. Dit heeft een weerslag op onze ervaring van de wereld en is cruciaal voor het bereiken van geluk.

    Ergo: het is een beetje dat als je die vier dimensies toepast in je omgang met anderen, dat je dan voornamelijk veel positieve respons krijgt. Bovendien is het leuk om te ontvangen dus snijd het mes aan twee kanten.
    En nu de lente er weer aankomt denk ik, ik geef wat tips om makkelijk chicks op te pikken. Dus als nou de waarheid is dat je een chick wil oppikken (de intellectuele dimensie) en je zegt haar dat op een mooie manier (de esthetische dimensie) ?Hee chick, wat ruik je goed!? en je zwabbert tegelijkertijd met een imponerende bos autosleutels want je hebt het beste met haar voor (de morele dimensie) dan leg je niet veel later zeker weten te knallen op een luxe sofa (de spirituele dimensie) met die 15 beroemde seconden spetterende eenheid.

    Nou?!

  33. Marcel avatar
    Marcel

    nove, ik ga je vraag niet beantwoorden want het is enorm off topic.

  34. Lawyerzwelgje avatar
    Lawyerzwelgje

    En ik maar denken dat zomer een geestestoestand is..

  35. nove avatar
    nove

    Fraaie exclamatie, Kiers. Le Condition Humaine in synopsis. Fraai, maar bewaar uw energie met verstand, er komen Marcels op Merels log en hoe heerlijk zou het niet zijn voor Marcel om in de eerste prille lentezon met zijn beide voetjes in de vijver van zijn pas ontloken tuintje te spelen en steeds minder te denken en heerlijk weg te dromen onder onbedreigd gelukkige omstandigheden.

    Want denken, zo zal hij vast reposteren, dient men aan paarden over te laten want DIE HEBBEN EEN GROTER HOOFD. (haha)

  36. Max J. Molovich avatar

    Sinds wanneer moet je on topic reageren?

  37. Margot avatar

    he ja, laat het lente zijn. mijn bollen staan al weken te wachten en ook de poezen zijn er klaar voor.

  38. Max J. Molovich avatar

    Nou, ik krijg ook stijve tepels van die aanhoudende koude!

  39. Kiers avatar
    Kiers

    W??r zijn de poezen klaar voor, Margot? hmmmmm…?

  40. nove avatar
    nove

    Heel langzaam villen, huidjes oprekken en looien, vlees verpatsen of op de barbecue leggen. Meurt lekker de tent uit.
    Geeft wat te doen op het buitenterras en u anticipeert op de komende gure wintermaanden.
    Wat zullen ze naar u opkijken met dat nieuwe hoedje of kraagje. En zacht, zo zacht als engelenhaar. Alles lijkt dan net echt en nog net op tijd, toch nog helemaal in orde te komen met alles. Dat is fijn , joh ! Doe het zo over, echt wel.

  41. Wobbe avatar

    Het is een beetje fris, so what?
    April wordt te nat, mei te winderig en juni te warm en volgend jaar is het allemaal anders om. Dat heet een gematigd klimaat.
    Anders dan bij de stenen, planten en dieren komt het zijn in de mens tot een waarnemen van zichzelf. Nove kent aan het menselijk bewustzijn daarom een vooraanstaande rol toe. Alleen de mens kan de stomme natuur begrijpen, zij het dat hij daarbij voor de moeilijke taak staat om ?ls bewustzijn het onbewuste te begrijpen: vandaar dat de natuur slechts in een ’tot de grond toe afbrekende benadering’ kan worden begrepen. ‘Dasein’ moet een zijnde verstaan waarvoor dit ‘Da’ niet bestaat. De bedoeling van Noves natuurfilosofie was om, via een omweg, opnieuw de mens beter te verstaan. We delen weliswaar eenzelfde wereld met de stenen, de planten en dieren, maar de wereld is ‘er’ voor ons. Wij geven ze het ‘er’ dat ze zelf ontberen. “En we ontvangen van hen de tover van die rust en het opgaan in de omgang met dat wat ze zijn. Met het oog daarop kunnen we bij onszelf bijkans een gebrek aan zijn ervaren.” Een steen is ‘wereldloos’, een dier noemt Nove ‘wereldarm’: de wereld van het dier is een ‘omringende wereld’. Nove citeert de Nederlandse bioloog Buytendijk: ‘Het blijkt dus dat in heel de dierenwereld de verbondheid van het dier met zijn omgeving bijna net zo innig is als de eenheid van het lichaam’. Het dier reageert op zijn omgeving maar neemt iets niet waar als een bepaald iets, het neemt niet waar dat het iets waarneemt. De wereld kan voor het dier niet als wereld ‘openbaar’ worden. Dat gebeurt pas in de mens.

  42. nove avatar
    nove

    Zeer aardig, Wobbe. Bij zo’n naam gaat mijn maag een beetje klotsen, is dat normaal ? Waarschijnlijk wel, aller , terzake.

    Voor mij zit de crux alweer als vaker in de staart van het interessante stukje, Wobbe.

    Voor de Homo Sapiens waartoe we zijn verworden betekende het vast een schok, het verliezen van de staart gaat niet zonder pijn. Zoals ik – naar ik hoop en verwacht eminentie Buytendijk ook- er niet aan wil dat er vissen zonder een gevoelsleven bestaan.
    Elke voorn, elke brasem, alle guppen en het hele vissenrijk, de santekraam, het is rijkdom, een kostbaar en vergangelijk erfgoed en hoewel ik niet sentimenteel ben, hou ik absoluut niet van wreedheid en de scrupuleuze exploitatie tegenover ‘lagere’ soorten. Dat superioritetiscomplex is de ondergang want we zijn inmiddels zo gedegenereerd dat we het meer dan normaal vinden het zelfs tegenover elkaar, als broeders, als gelijken onder de zon te gebruiken.
    Ik vind dat juist van onnadenkenheid, van weinig fijnzinnigheid, van een ruwe smaak getuigen.
    Het komt neer op zelfverminking, ook tegenover onze oerbossen, lucht en wateren waar een dermate wreedheid uit spreekt waartoe wij- als kennende, wetende homo sapiens- ons niet behoren te verlagen.
    Verder :

    Ik heb er geen herinnering aan want ik sta verder in de tijd, ben veel veel later wakker geworden dan onze voorouders Homo Erectus. En toch kruipen we nog dagelijks terug in diezelfde oerhoudingen. We kruipen bij kou, bij eenzaamheid, bij angst in foetushouding, we verschuilen ons onder een steen, we schermen ons af tegen monsters in onze dromen. ’s Morgens staan we op, we rekken en strekken en krabben aan het stuitje, voelen even aan die oerplek, waar is ie gebleven is, het lijkt soms net een heimwee, een terugverlangen
    een oerverlangen.
    Zodra we van het kruipstadium rechtop leren lopen lijken we meer en beter dan Homo Erectus omdat we ‘lerend zijn’, we ontwikkelen een sensorisch en ratrioneel centrum en we hebben het lef ,gezien de maniakale driften (geloof) en het dodelijk en nauwkeuriger steeds preciezer geweld (suprematie,sex, macht) wat we tevens naast allerlei liefdevolle positieve ( naieve) talenten ontwikkelen, ons de meest intelligente wezens. Wat een gotspe !

    Het dier reageert op zijn omgeving maar neemt iets niet waar als een bepaald iets, het neemt niet waar dat het iets waarneemt. De wereld kan voor het dier niet als wereld ‘openbaar’ worden. Dat gebeurt pas in de mens.

  43. nove avatar
    nove

    m.a.w. de discussie, de strijd, moet zich steeds de overerving van onze cultuur en verworvenheden voor ogen houden. Ik noem het geweten, mensenplicht, eer, vaak ook wel de geschiedenis en de historische solidarititeitstrijd.
    Denk hier eens een paar minuten bij na, over de samenhang tussen solidariteit, gelijkheid en vrijheid. Geen pleisters en zalfjes van een compassionate conservatism, de burgerij liegt.Ze is gierig geboren en zullen, willen niet,nooit, nix lossen of inleveren van hun fabelachtige geld, van dat halfgodengeloof in ‘hebben’ is men moeilijk te genezen, tis dan ook geen ziekte, het is politieke misdaad, laagheid en maniakaal gedrag. Drift zonder nadenken, een homo erectus die in vroeger blijft steken, vasthoudt aan verouderde waarden, van falen en onmacht vor velen onschuldigen. Massagraven, daar sta je toch niet met een trots gevoel over te vertellen ?
    Ik heb respect, ik zei het eerder, voor de nieuwslezers, die zo onbewogen mogelijk over die dagelijkse ellende vertelt. Jaren achtereen en men raakt murw, wezenloos gedrumd met dat gedoe van rijke mannen die nog rijker moeten worden.

    Wat laten we na, op wat voor wereld en onder welke omstandigheden willen we ‘de wereld’ inclusief een rest aan enige rijkdommen, grondstoffen, schone lucht, zuivere wateren, een gezonde planeet zonder jaloezie, benepenheid, blinde macht of mag er nog wel een schepje bovenop, tikkie harder, nog a -socialer, egoistischer ( me, myself and I) en vertrouw je de amerikaanse burgerij wel met dat knoppenbord ?

  44. Kiers avatar

    nove, ik bied je een contract voor onbepaalde tijd en een volledig blanco cheque.

    :: overhandigt leeg A4-tje ::

    Gefeliciteerd en van harte!

  45. nove avatar
    nove

    Hoewel verleidelijk neem ik bedenktijd, Kiers.

    Onbepaald, volledig blanco, leeg A4-tje, dat is wel erg leeg almaal.

    De felicitaties klinken hoe dan ook een koor met kerstmis, vol stemmige crescendo’s en vibrato’s en dat doet de arme donder deugd hoor, echt wel.

    * pinkt traantje weg

  46. Wobbe avatar

    De wil is niet alleen blind en dom, maar ook onvrij. De wil is noodzaak, precies die noodzaak die we in de natuur leren kennen als causaliteit, waarin we indirect de wil aan het werk zien. De objectivaties van de wil, of objectiteiten, rangschikt Nove in een hi?rarchie: van mineralen, via de levende natuur tot de menselijke geest, waarin de wil tenslotte zichzelf kan kennen. Zoals oorzaken in de natuur gevolgen afdwingen, zo worden de menselijke wilsacten gedetermineerd door de motieven. Ik kan niet op hetzelfde moment zowel het een als het ander willen. Ik kan twijfelen, delibereren, worstelen met gevoelens, wikken en wegen, maar mijn uiteindelijke wilsact zou daar een noodzakelijk gevolg van zijn, de resultante van alle motieven voor en tegen.
    Is er wellicht een praktisch ethisch antwoord mogelijk op een wereld die enkel uit ellende en verdriet bestaat, waarin alles strijdt om het bestaan, en waarin alles wat met bewustzijn is begiftigd gedreven wordt door ego?stische motieven? Welzeker, dat antwoord is de consequent doorgevoerde negatie van de wil: in eerste instantie de grenzeloze onzelfzuchtigheid, dat wil zeggen het medelijden, en uiteindelijk de negatie van de wil tot leven zelf. Nove treft een dergelijke ethiek aan in de christelijke ascese, het boeddhisme en de leer van de door hem bewonderde Oepanisjaden, kortom in religies en levensfilosofie?n waarin de wereld v??r alles een tranendal is.

  47. Drs. Johan Arend Happollati avatar
    Drs. Johan Arend Happollati

    Dames, Heren ook !
    Hebben jullie problemen met de koudegolf? Had dat nou toch eerder gezegd. Ik heb hier een rechtstreekse telefoonlijn met God en hij staat nog bij mij in het krijt. Vraag ik Hem toch gewoon de hemelthermostaat een beetje hoger te zetten…

  48. Drs. Johan Arend Happollati avatar
    Drs. Johan Arend Happollati

    Zo !
    Ik had daarnet zijn zoon aan de lijn en volgens mij gaat het nu reeds de goeie kant op.

  49. Kiers avatar

    aha.. Drs. Johan Arend Happollati, was u niet goed bevriend ook met Urbain Alpain, die bijzonder grappige en spitsvondige Belgische meneer? Het wordt nog gezellig hier!

  50. Drs. Johan Arend Happollati avatar
    Drs. Johan Arend Happollati

    Jawel, Heer Kiers,
    U ziet… ik heb invloedrijke vrienden…

  51. RP avatar

    Zo, zelfs op het meest nietszeggende logje volgen tientallen reacties. Dat is pas je ware! Goed hoor.

  52. nove avatar
    nove

    Alleen bij Merel, RP, alleen bij Merel. Bid en huiver. Dank de engelenschare dat men dit amsterdams bloemenmeisje heeft verkozen boven het drabbig zandpad waar u de goegemeente op onthaalt. Daar valt niet op te fietsen voor de homo sapiens, zelfs een homo erectus valt subiet om terwijl men wil doorrijden.

    U merkt toch wel dat hier de ‘nietszeggendheid’ precies volgens de congruentiewetten ( of consolidatie, maar dat is conservatief en zwart) die de heer Wobbe beschrijft, nl. door de omzetting van negatief naar positief, het levend bewijs dat de negatie van de vrije wil bestaat, de reden is van de populariteitstatus van dit log in plaats van het werkelijk nietszeggende Zijspoor.

    Zo, en nu mag de zuster me de versgeperste sinas , het kopje thee en het bord pap komen brengen.

    Kijken of ik nog ergens een homo sapiens kan ontdekken of zou ik daarom arrogant genoemd worden en ingesnoerd en verdoofd worden gehouden.
    Totdat ik zeker instort en even veel onverstaanbaar koeterwaaals uitbraak als de rest van die homo erectussen. Nou, over mijn lijk !

    ‘What’s the ugliest part of your body, whow, whoe (2x)
    I think it’s your mind, whoe , whoe’

    Zomaar een beroemde regel uit het subsersieve repertoire van die andere specialist in de jeugdzorg, de gitarist, bandleider, jazzmuzikant en geniaal componist Frank Zappa.

    Beschouw het als een bonus, RP.
    Nou, ik ga ffe een tukkie doen, uitbuiken.

  53. knor avatar
    knor

    Grappig, Kiers is de grootste Merel wannebee.

  54. nove avatar
    nove

    En heer Wobbe wiens naam mij de maag nog steeds doet klotsen zonder reden, u wilt weten ?

    Ga uw licht eens opsteken en een hartversterkertje of een ‘Eaux de Vie’ wegtikken.

    http://www.novecento.nl/

  55. Oh! avatar

    Vanochtend ging de lente aan.

  56. Drs. Johan Arend Happollati avatar
    Drs. Johan Arend Happollati

    Mede namens mij en God, mag ik wel zeggen (dat aangaan van die lente, dus.)

  57. Wobbe avatar

    Dank geleerde heer Hoppallati, wij liggen aan uw voeten om deze nederig te kussen.

  58. nove avatar
    nove

    Als u beiden nou even vooroverbuigt dan kan ik mijn sneeuwklokjes kwijt. Zo, goh, wat bloeit de lente vroeg dit jaar, het schiet omhoog. En zonder te bidden, zomaar , voor nixnoppesnada, dat is helemaal fraai.
    De best mogelijke potgrond en tijdig bemesten was het advies en zie eens, welk een keurig resultaat.

  59. RP avatar

    Mooie analyse, nove. Niets zeggen met veel woorden is trouwens een kunst en juist daarom lees ik lees hier graag.

    Dank ook dat je mij nederigheid aangaande mijn schrijfsels wenst bij te brengen. Maar bespaar je de moeite, pretenties zijn me vreemd.

    Vanwaar eigenlijk uw voortdurende, vruchteloze pogingen tot bombastisch beledigen? Het doel ontgaat me telkens weer.

  60. Kiers avatar

    “Vanwaar eigenlijk uw voortdurende, vruchteloze pogingen tot bombastisch beledigen? Het doel ontgaat me telkens weer.”

    RP, staat u mij toe enig uitleg te geven over dit fenomeen want, ik moet het u bekennen, ik ben behept met hetzelfde virus: de reageerziekte.
    Reageerziekte is een uiterst vermakelijke bezigheidstherapie door en voor de persoon in kwestie en louter door en voor de persoon in kwestie. Het is een solistisch eenzijdig communicerend gebeuren. Reageerziekte behelst zo ongeveer het met trillende vingers lezen van comments op weblogs en steekproefgewijs, volkomen lukraak zo u wilt, woorden en beelden oppikken uit flarden tekst van anderen en daar dan zo snel mogelijk, vandaar de trillende vingers want die staan bij wijzen van spreken al te trappelen, lukraak op reageren. Zonder context, volkomen in het belachelijke getrokken, gespeend van elke werkelijkheidszin, zonder onderbouwing, geheel vanuit de eigen situatie bezien, volgepropt met vooroordelen, liefst vreselijk ongenuanceerd en overdadig gelardeerd met breed uitgemeten lappen off topic tekst. Eigenlijk het enige dat ontbreekt bij reageerziekte is het begruik van krachttermen, maar voor de rest bedient de reageerzieke persoon zich van alles dat met letters te typen is.
    Eigenlijk is het net als webloggen zelf, een volslagen krankzinnig ziektebeeld. Laat ik eerlijk met u wezen, het volschrijven van een website logboek kan natuurlijk niet anders dan als volslagen belachelijk gezien worden. Wie in godesnaam vindt het een bezigheid van waarde om aan anderen te laten weten dat hij/zij dingen doet die anderen exact hetzelfde doen? Wie in godesnaam zou zich willen voorstaan op de definitie van navelstaren? In die zin waarde RP, is reageerziekte zoals ik dat heb en de heer nove overduidelijk ook, een verheffende gebeurtenis als u de ironie ervan in ziet, namelijk het ter discussie stellen van ‘webloggen’.
    En kijkt u eens aan! U stelt een vraag, ik leg die uit en zometeen gaan wij als wij niet uitkijken ook nog van gedachte wisselen en zitten wij zomaar in een discussie. En is dat niet veel verheffender dan het lezen van een ‘logje’ en daar met de massa hetzelfde op reagerern vari?rend van ‘het is z??? herkenbaar’ tot ‘dat had ik laatst ook’? AH! maar dat zei ik al dat reageerziekte een edeler mensbeeld heeft dan het lopende band reageren zoals dat te doen gebruikelijk is.

    “vruchteloze pogingen tot bombastisch beledigen”

    Ik neem het u niet kwalijk dat u in eerste instantie spreekt over “vruchteloze pogingen” want zoals ik in mijn niet geringe pleidooi uiteenzet, heeft u geen enkel inzicht in het vruchteloze ervan. Dus waarom een oordeel vellen over iets waar u geen inzicht in heeft? Ha! En of het vruchtbaar is, maar dat hou ik dus liever voor mijzelf. Als ik u uit de doeken doe hoe en op welke wijze deze pogingen vruchtbaar zijn dan vrees ik voor mijn blanco strafblad.
    Maar over dat “bombastisch beledigen” wil ik nog wel iets zeggen. Dat is namelijk de projectie die U aan het fenomeen geeft. En omdat wij weten dat 99% van deze aardklootbewoners zich om het minste of geringste persoonlijk aangesproken zonodig aangevallen voelen, kan ik er gevoeglijk vanuit gaan dat ook U deze en andere teksten op u van toepassing acht en liever denkt in termen van “beledigen” dan in termen van de wereld niet zo serieus te nemen als zij zich in uw kleine hersenpan voordoet.

    Rest mij af te sluiten met uw “Het doel ontgaat me telkens weer” door te verwijzen naar het begin van deze tekst. En oh ja RP, als je nu de tekst opnieuw gaat lezen en vervolgens weer hiero terecht komt, ga dan niet w??r de tekst opnieuw te lezen. Probeer los te komen van de tekst, probeer jezelf te ontstijgen, probeer deze wereld groter te zien dan uw straat en uw achtertuin. Zo u die al heeft.

  61. Marcel avatar
    Marcel

    Maar een belangrijk verschil tussen de reageerzieke Kiers en de reageerzieke nove is dat de teksten van Kiers ook voor anderen te begrijpen zijn.

  62. Kiers avatar
    Kiers

    ai… sorry, dat doet natuurlijk wel afbreuk aan het pleidooi voor reageerziekte.

  63. nove avatar
    nove

    – Niets zeggen met veel woorden is trouwens een kunst en juist daarom lees ik lees hier graag.

    U bent van de lichting ” veel zeggen met zo min mogelijk woorden”. Less is more.
    Maar ‘niets’, hoe vertaal ik dat.
    Welk taalinstrument, wat voor grammatica zet ik in. Ha, ik weet het, ik kijk misprijzend, wat zuurtjes en spuug op het toetsenbord. Als dat geen bombast en kabaal ovebrengt is iedereen even malletjes, net zo ver of dichtbij het dolhuis als elk ander.

    Is het dan echt zo simpel. Lijkt me niet maar grijpt uw kans mij van uw gelijk te overtuigen.
    De vraag luidt dus: Hoe, in welke taal en waarmee ,met behulp van wat uit het talig gamma vertaal ik niets, de leegte, het al, het vacuum waarin u zich bevindt. De radeloosheid misschien, de blinde paniek niemand te zijn.

    U ziet RP , ‘reageerziekte’ vult de lucht met kritiche vragen waarvoor u meer moeite moet doen om te beantwoorden dan de blik van zomaar, alweer, een geliefde. Een geliefde waarvan ik hoop dat zij of hij of ‘het’ (want alles mag , alles kan gewoon in webland, hier is alles kinky ,hip, flits en normaal ) tenminste ‘iets’ bijdraagt om de raadselen waarvoor de tijd u stelt bevredigend te beantwoorden.

    @ Kiers: dank, weinig aan toe te voegen. Wordt u ook zo geplaagd door lieden die u aldoor weg willen hebben ?
    Duistere lieden die thuis, op het werk, in familiekring, op school of waar dan ook zich zeer timide, verlegen en uiterst voorkomend en bescheiden gedragen en auwelijks uit de woorden komen, nauwelijks iets articuleren en uitonderhandelen maar op andermans log hun bescherming aanbieden aan de getroffen ,de geslagene, de geplaagde logger (m/v)

    Die leegte begrijp ook al niet.

  64. nove avatar
    nove

    belangrijk verschil tussen de reageerzieke Kiers en de reageerzieke nove is dat de teksten van Kiers ook voor anderen te begrijpen zijn.

    Ja, vast, Marcellus. Het kan ook betekenen dat er weinig helden zijn. Ik bedoel helden met een eigen brein, een eenheid die in vrede zijn lijden, de worsteling die hij/zij met de raadselen die de tijd(en) meebrengt kent en het grote lijden, het Wiel discrimineert.
    Niet omdat het ‘niet zo hoort’ of ‘anders moet’ maar uit innerlijke kracht, noem het vredeswil, politiek.

    Dat zijn – naar ik heel zeker denk te weten door het spoor wat de kunsten trekt – heel andere types dan Marcellussen die zo uit een sjabloon gestapt lijken. Die wel met de gepaste baan, de gepaste partner, de gepaste kleiding, schoeisel, huis, auto, de santekraam maar zo leeg en aan de ketting van plicht en trouw en de rollercoaster van emoties die uitgesteld, verbannen worden. Maar helemaal zo in het leven staan, zo fantastisch van alles genieten ,alles even fijn, even heerlijk. Bang dat ze je kraag stelen?

    Om me in te dekken zeg ik u dat ik hier heel gemeentjes, stiekumpjes aan het ‘invullen’ ben.
    Maar he, u bent tenminste niet alleen en bang voor uw lot hoeft u niet te zijn. Alles in het leven past per slot als een krokodil op stelten op de Dam. Later !

  65. Marcel avatar
    Marcel

    Haha, zit jij er effe naast! Meer uno dan nove.

  66. nove avatar
    nove

    Marcel, lieve jongen, ineens schrijf ik redelijk verstaanbaar abn en prompt wordt jij cryptisch.
    Dag Marcel.

  67. Wobbe avatar

    Nove projecteert op de werkelijkheid ‘eerst’ zijn heftige gevoelens. ‘Daarna’ observeert hij hoe die werkelijkheid oplicht als een reflectie van zijn gemoed. Deze manier van waarnemen is altijd betrokken en komt in de vorm van liefde, haat, medelijden, intense vreugde, verdriet, spleen of ennui. Nooit is Nove neutraal, onverschillig of gevoelloos al kan zijn taalgebruik objectief of zelfs klinisch aandoen. Wellicht is het romantisch invoelen heel geschikt om iets van het eigen vermogen tot liefhebben bij de ander herkennen. Daarbij hoeven de soortgrenzen helemaal geen barri?re te vormen. William Wordsworth zag in het dierenrijk een ‘principle of love’ (Essay upon Epitaphs, 1888). Het onooglijk monster van Dr. Frankenstein in Mary Shelley’s gelijknamige roman, wekt onze sympathie. Die sympathie is trouwens wederzijds. In het verhaal ‘Cholstomjer’ laat Tolstoj – niet eens een echte romanticus – een paard zijn droevig levensverhaal vertellen. Alles kan als bezield worden waargenomen: mensen, dieren, planten, stenen, zelfs schaakstukken! De geniale Nove schreef eens dat de pion een ziel heeft, angsten en wensen die in hem sluimeren. De sceptische lezer dient wel te beseffen dat er genie voor nodig is om genie te kunnen herkennen.

  68. nove avatar
    nove

    genialiteit is gesublimeerde bestialiteit. Ook het miskende genie is bij de beesten af. Toch ben ik de heer Wobbe dankbaar voor zijn serene geduld, zijn zachte maar ferme leiding en ook de gratis consultatie die mij door hem vergund werd toen Polleke, mijn grasparkiet, plots overleed aan een onvoorzien hartfalen, wil ik graag vermelden. Een prettiger contact met een illuminator – een aas – met zijn leerling kan ik me niet voorstellen. Een sieraad is hij, een man waardig hem heer van alle 7 straathoeken te noemen. De heer van de 7, Aas zoals ik hem nu maar ga noemen heeft mij de schellen van de ogen laten vallen. Iets waar ik lang tegen op keek en waardoor ik tevens mijzelf in grote moeilijkheden plaatste en een groot verlammend verdriet bracht wat niet opdroog.
    Ik wilde graag mijn rijbewijs behalen zodat ik Polleke persoonlijk naar zijn kleine plekje onder de gouden regen bij de tweede vijver rechts in het grote zweefmolenpark waar ik hem ooit, lang geleden, oppakte persoonlijk en in groot teneu, in de Lorre limousine weg kon brengen.
    Maar die schellen he..die plakten en het deed pijn om ze aan te raken. Heel voorzichting heeft mijn Aas zich toen gekweten van het bloedige karwei en ook nog verband aangelegd.
    Dat mijn schellen helemaal verpulverden in de handen van de heer van de 7 heeft de hele verdere middag onze conversatie beheerst. Maar de wijn smaakte, het rijbewijs kwam en wij hadden veel bekijks met de Lorre limousine. Wat een geslaagd stel, wat een geniaal stel zijn wij toch gebleken .

  69. Kiers avatar

    *pinkt traantje*

    Is het niet fantastisch twee mensen zo naar elkaar te zien groeien? Kijk nu wat woorden en begrip met ons kunnen doen. Als water voor de zonnebloem waardoor deze zich kan richten naar de zon zo voel ik mij op deze mooie zaterdag na zo veel goeds tussen Wobbe en nove. Wat een prachtig begrip: herenliefde.

  70. Solvejg avatar

    Hij is aan! Vanochtend geroken: zoutzoete regenvlagen met een vleugje zeelucht

  71. Wobbe avatar

    Wat was ik zonder u, vriend Nove, en Kiers en Merel ook! Al mijn gevoelen was alleenspraak, al mijn vreugde stom!

  72. nove avatar
    nove

    U was Wobbe van de klotsende maag en de grote voet gebleven. De grote voet, Aas, gaat vaak vergezeld met ernstige aandoeningen. Niet direct levensbedreigend maar vaak zeer irritant en je kunt er niet mee schaken.

  73. Hoof avatar
    Hoof

    Terwijl voetschaken, na handflossen, toch ??n van de leukste hobbies is, deze tijd van het jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gepubliceerd op

blogarchief

2023mei (2)
juni (1)
oktober (1)
2022mei (1)
december (1)
2021maart (1)
2020november (1)
2019januari (1)
augustus (1)
2018januari (1)
2017maart (1)
2016maart (1)
juli (1)
2015januari (4)
februari (2)
maart (1)
april (2)
mei (1)
oktober (1)
december (1)
2014februari (2)
maart (2)
april (2)
mei (2)
juni (3)
juli (5)
september (2)
oktober (1)
november (3)
2013januari (4)
februari (3)
maart (2)
april (1)
mei (2)
juni (2)
juli (4)
augustus (2)
september (3)
oktober (1)
november (1)
december (2)
2012januari (5)
februari (1)
maart (3)
april (3)
mei (3)
juni (6)
juli (4)
augustus (3)
september (3)
oktober (4)
november (4)
december (2)
2011januari (5)
februari (1)
maart (3)
april (4)
mei (5)
juni (8)
juli (5)
augustus (3)
september (2)
oktober (2)
november (2)
december (3)
2010januari (12)
februari (7)
maart (5)
april (5)
mei (14)
juni (7)
juli (5)
augustus (2)
september (4)
oktober (5)
november (2)
december (3)
2009januari (12)
februari (10)
maart (11)
april (9)
mei (6)
juni (6)
juli (6)
augustus (3)
september (6)
oktober (5)
november (6)
december (7)
2008januari (19)
februari (22)
maart (26)
april (15)
mei (17)
juni (23)
juli (14)
augustus (11)
september (7)
oktober (17)
november (14)
december (10)
2007januari (14)
februari (14)
maart (19)
april (20)
mei (16)
juni (17)
juli (17)
augustus (19)
september (15)
oktober (23)
november (15)
december (21)
2006januari (15)
februari (14)
maart (20)
april (18)
mei (22)
juni (29)
juli (24)
augustus (22)
september (20)
oktober (22)
november (24)
december (20)
2005januari (16)
februari (13)
maart (19)
april (21)
mei (16)
juni (24)
juli (25)
augustus (15)
september (19)
oktober (18)
november (20)
december (19)
2004januari (37)
februari (34)
maart (33)
april (30)
mei (39)
juni (32)
juli (20)
augustus (36)
september (31)
oktober (17)
november (21)
december (20)
2003januari (56)
februari (54)
maart (48)
april (41)
mei (46)
juni (48)
juli (40)
augustus (43)
september (37)
oktober (37)
november (14)
december (27)
2002januari (48)
februari (47)
maart (52)
april (39)
mei (50)
juni (38)
juli (31)
augustus (34)
september (39)
oktober (40)
november (54)
december (51)